Regie: Fernando Meirelles
Cast: Rachel Weisz e.a.

De films die momenteel in de Amerikaanse bioscoop draaien zijn niet bijster interessant. Ik wilde gisteren toch een filmpje pakken en dus stapte ik bij The Constant Gardener naar binnen. Een onbekende regisseur, onbekende cast en de verfilming van een onbekend boek.

Het lichaam van activiste Tessa Quayle (Rachel Weisz uit o.a. Runaway Jury) wordt levenloos in Kenia gevonden. Ze is op brute wijze om het leven gekomen, maar de Britse ambassade aldaar hoopt dat haar man, Justin Quayle (Ralph Fiennes), zich niet me de zaak bemoeit. Dat doet hij uiteraard wel en hij gaat op pad om te achterhalen wie zijn vrouw heeft vermoord, en vooral ook waarom.

Niets bijzonders tot zover. Deze film neemt je echter op een bijzondere reis door Afrika en raakt politiek gevoelige plekken doordat de moord op Tessa te maken heeft met de verkoop van medicijnen. Uiteraard heeft de regisseur AIDS, corruptie en drama niet overgeslagen waardoor het min of meer draait om het feit dat het Westen de derde wereld verkracht. Ik vond dat zelf nogal oninteressant omdat ik tijdens een film niet perse geconfronteerd hoef te worden met welke realistische ellende dan ook. Feit is echter dat het een ontzettend sterke film is met prachtige beelden van Afrika, een sterk politieke achtergrond en confronterende praktijken.

De prachtige beelden van de Afrikaanse natuur, de prachtige muziek en de vreemde camera posities die doen denken aan een documentaire lijken echter niet aan te sluiten bij het dramatische verhaal rond de moord op Tessa. Als je mensen via het maken van een film bepaalde politieke zaken wilt voorschotelen, doe dat dan niet onder het mom van een thriller. Het eindcijfer voor The Constant Gardener valt hierdoor laag uit, al kunnen veel politiek gedreven kijkers er zo een punt bij optellen.