Regie: Susan Stroman
Cast:
Uma Thurman, Matthew Broderick e.a.
Kijkwijzer:
6, geweld, angst

The Producers was in een vaag verleden een Broadway musical, in 1968 maakte men er een film van en omdat remakes lekker makkelijk geld binnen halen heeft men nu de film van de musical overgedaan. Dit is dus de film van een film van een musical en dat vraagt om moeilijkheden, gelukkig maar dat men er wat van heeft weten te bakken. Geluk bij een ongeluk.

Er zullen vast lezers zijn die geen idee hebben waar The Producers over gaat, hé ik hoorde daar zelf ook bij, dus even snel het verhaal. Max Bialystock (Nathan Lane) was ooit een grote naam binnen de musical wereld, maar tegenwoordig sluiten al zijn shows op de openingsavond. Dat veranderd wanneer de spastische accountant Leo Bloom (Matthew Broderick) Bialystock opzoekt en ze samen bedenken dat het eigenlijk veel meer geld oplevert als een show flopt. Beide heren sluiten een deal en gaan er alles aan doen de slechtste musical ooit te maken om zo het geld op te strijken. Het stuk dat ze uitkiezen is Springtime For Hitler, geschreven door de gevluchte Nazi Franz Liebken (Will Ferrel, ik nomineer hem alvast voor de grappigste rol van 2006) dus dat past perfect in het slimme plannetje van de producenten. Of toch niet?

Het mooie aan The Producers is dat het een musical combineert met humor. Het derde rijk word compleet voor gek gezet en men zet daar al het nodige voor in. Het vermelden waard is bijvoorbeeld Uma Thurman die de zeer aantrekkelijke Ulla speelt. Compleet met slecht Zweeds accent en de nodige danspasjes speelt zij Eva Braun in de musical.

Net als de originele film bevat deze versie het nodige dans en zangwerk, het is en blijft een musical, maar niet genoeg om te irriteren en dat is goed. Het acteerwerk is okay, de film stupide. Dat is het enige juiste woord, The Producers is stom en ook dat is goed. The Village People, Nazi duiven en Adolf Elizabeth Hitler. Daar kan toch niets tegenop? Mensen die het allemaal wel kennen trekken een punt van mijn score af, om het eerlijk te houden.