Regie:Edgar Wright
Cast: Simon Pegg, Nick Frost e.d.
Kijkwijzer: 16, geweld, angst, grof taalgebruik

Shaun (Simon Pegg) is een ontzettende loser met een klote baantje en een klagende vriendin. Als hij gedumpt wordt heeft hij niet door dat de stad is begeven van zombies, maar als hij en zijn kamergenoot Ed (Nick Frost) de realiteit onder ogen zien nemen ze het op voor hun vrienden. Het roer gaat om en Shaun gaat als een ware held de levende dode tegemoet, met een cricket knuppel. Oh god, dat heb ik weer hoor.

Shaun of the Dead is een zogenaamde rom zom com wat staat voor romantic comedy with zombies. Dat is natuurlijk echt helemaal te gek en dit anderhalf uur durende gekke huis is dan ook gevuld met alles dat je, je maar kunt voorstellen. Bloedende zombies, Engelse humor, liefde, verdriet, thee, uit elkaar getrokken lichamen en totale sukkels. Het is allemaal even lachwekkend en je ligt vrijwel continu dubbel. De titel suggereert naar de échte horror film Dawn of the Dead en dus zijn alle zombies de klassieke, slome, waggelende lichamen die alleen zijn te verslaan door het hoofd of de hersenen te verwijderen. Alleen in een film als deze is het toegestaan dat te doen met een cricket knuppel, en ja, dat is zeker heel leuk en bloederig. Wat het allemaal nog veel beter maakt is dat dit een hele Engelse film is met accenten en kopjes thee erop en eraan. Dit is alleen op zijn Engels leuk.

Zeker één van de leukste films die ik de afgelopen tijd heb gezien, dit is driedubbel leuk en als het nog 2004 was dan was dit mijn nummer één geworden. Het is nu natuurlijk 2006 dus een vervolg mag van mij wel!