Regie: Louis Leterrier
Cast: Jet Li, Morgan Freeman, Bob Hoskins e.a.

Bart (Bob Hoskins) voedt Danny (Jet Li) op tot hond en maakt van hem een vechter die los slaat op het moment dat zijn halsband afgaat. Het lijkt op een macabere versie van Jip en Janneke, maar Unleashed brengt het bizarre verhaal van een knaap die leeft als een hond en vecht als een beest, alles voor zijn baasje. Dit alles speelt zich af in het altijd grimmige Glasgow (what the fuck?!) en actie heeft grotendeels plaats gemaakt voor hartverscheurende drama. Klinkt net zo goed als die romatische comedy, met zombies (die super was).

De film start wel degelijk met wat keiharde kung-fu en Jet Li geeft zijn trofee niet geheel op, maar Unleashed laat een heel andere kant zien van deze acteur. Voor het eerste speelt hij een gevoelige rol, niet alles in de wereld van Danny is op te lossen met geweld. Zo ontmoet hij de blinde pianostemmer Sam (Morgan Freeman) die hem in huis neemt en samen met zijn lelijke stiefdochter leert te leven. Danny gaat meer praten en leert zich te gedragen in de wereld buiten de arena. Hoewel de verhouding actie-drama goed in evenwicht is vond ik de gevoelige kant wat minder uit de verf komen, het voelt allemaal wat houterig en geforceerd aan. Dat ligt overigens totaal niet aan Jet, die voor een moderne Bruce Lee toch heel puik acteerwerk aflevert, net als Bob Hoskins overigens.

Al met al is Unleashed weer eens wat anders in het genre. Hoewel ik het vermakelijk vond denk ik dat het niet allemaal echt ergens op slaat, het is een beetje te zinloos. Zo duiken er in Glasgow komische boefjes op met een overdreven accent, Jet met gemiddeld Amerikaans-Engels en Morgan Freeman lijken daarop wel buitenlanders. Wel geef ik extra punten voor martial arts dat ik nog nooit had gezien: een gevecht in een piepklein toilet en het terug koppen van een pak slaag. Mooi filmpje om eens te huren.

Eindcijfer: 6,5