Regie: Richard Donner
Cast: Bruce Willis, Mos Def, David Morse e.a.
Kijkwijzer: 12, geweld

Geen zelfrespecterende regisseur die zijn film uitbrengt in de maand van de Oscars, de kans dat de film dan opgepikt word voor de volgende editie is te klein. Een simpele actiefilm, waar ik om eerlijk te zijn nog niet eerder over had gehoord, met Bruce Willis lijkt daar perfect voor, toch is 16 Blocks helemaal niet zo slecht.

Detective Jack Mosley (Bruce Willis) heeft een zwaar leven, houdt wel van een stevige borrel en is domweg levensmoe. Boos is hij dan ook als hij van zijn baas de opdracht krijgt de veroordeelde crimineel Eddie Bunker (Mos Def) naar het gerechtsgebouw te brengen, zestien blokken verderop. De simpele opdracht loopt echter uit op een complete film want er zijn wat corrupte agenten die niet zoveel zin hebben in de verklaring die Eddie af zal leggen. Hoewel daar niet direct aanleiding toe is, je zou verwachten dat de oude Mosley een hartinfarct krijgt van de gebeurtenissen in het begin van de film, neemt hij de taak op zich Bunker veilig naar de eindbestemming te krijgen. Een simpele doch vemakende actiefilm volgt.

We gaan van schietincident naar ontsnapping en het duo komt steeds dichterbij het gerechtsgebouw. Af en toe stopt de film om er wat nonsens over het beteren van je leven in te gooien om vervolgens weer te terug te komen op de actievolle race die Mosley en Bunker afleggen. De actie is prima in orde en Bruce Willis speelt een rol waarin ik hem eigenlijk nog nooit had gezien, een ontzettend afgebrande agent met een grote snor die wanneer nodig verandert in een scherpschietende super agent. Hij speelt zijn redelijke actiehelden rol, Mos Def een hele energieke en snel pratende jongen. David Morse zet de rol van ontzettend corrupte agent stevig neer om het geheel af te sluiten. Al met al is 16 Blocks een lekkere film om eens te huren.