Regie: Simon West
Cast: Camilla Bell, Katie Cassidy e.a.
Kijkwijzer: 16, angst, grof taalgebruik

When A Stranger Calls is hier allang op DVD uit, maar in Nederland nog niet eens bekend bij de bioscoop, het betreft een remake van een film uit 1979 en bevat mensen die niemand kent. Meisje gaat oppassen bij rijke lui, hijger aan de telefoon, alles is eng en ja hoor, ik recenseer weer een thriller film waar niemand een stuiver voor geeft. Hoe doet ik dat toch keer op keer?

Jill Johnson is een klassiek schoolmeisje die flink over haar belminuten heen zit en ze zal moeten oppassen om het geld op te hoesten. Ze past op bij een gezin in een gigantisch groot huis en hoewel ze een schoolfeest mist zou ze er zich best moeten kunnen vermaken. De problemen beginnen wanneer een onbekende haar continu belt en haar duidelijk laat merken dat hij kan zien wat ze aan het doen is. In de stijl van Jack Bauer uit 24 zien we Jill continu aan de telefoon terwijl ze zich van kamer naar kamer begeeft. De thrill in deze thriller moet je krijgen van dat wat je niet ziet, je weet pas aan het einde wie de beller is en zelfs dan is het niet over.

Voor de verandering vond ik dit niet eens zo’n slechte film. Natuurlijk slaat het nergens op dat de ouders van een 16-jarige meid haar laten oppassen op een afgelegen plek, is het vreemd dat een futuristisch huis geen stoere telefoons met nummerherkenning heeft en is het nog veel stommer dat de agent die Jill enkele malen aan de lijn heeft het allemaal heel normaal vind dat iemand haar blijft bellen, zelfs als er in een straal van enkele kilometers diverse andere moorden hebben plaatsgevonden, maar toch. Het was best wel leuk om te zien, niet echt eng, maar wel rete spannend. Mooi filmpje om te huren. Als hij ooit naar Nederland komt natuurlijk.