Regie: Gary McKendry
Cast: Jason Statham e.a.

Je hebt waarschijnlijk niet eerder van de film Blitz gehoord. Dat is niet erg mits je fan bent van Jason Statham. De kort geknipte, Britse actieheld bevindt zich met Blitz in een middelmatig en ondiep scenario over een seriemoordenaar in Londen, maar levert onverwacht z’n meest serieuze werk tot nu toe af.

Superman (Brandon Routh) vraagt zich af of hij de enige levende inwoner van zijn gedoemde thuisplaneet Kryptonite is, maar komt met lege handen terug naar aarde. Na zijn afwezigheid ontdekt hij dat de aarde geen held meer nodig heeft en zijn gebruikelijke wippie Louis Lane (Kate Bosworth) ook al niet. Aartsvijand Lex Luthor (Kevin Spacey) is net uit de gevangenis vrij gelaten en heeft natuurlijk weer een kwaadaardig plannetje bedacht, Superman moet hem vanzelfsprekend tegenhouden en tegelijkertijd het hart van Amerika én Louis Lane herwinnen. Weet je zeker dat dit geen remake is van die film uit 1978?

Om eerlijk te zijn boeide Superman Returns mij allerminst. Het verhaal is oninteressant, voorspelbaar en de makkelijke Superman meuk. Want zeg nou zelf, is het niet altijd de taak aan Superman om Lex Luthor te stoppen en met Louis het bed in te duiken? Hoewel de acteerprestaties niet uitblinken of heel erg slecht zijn, voelen de acteurs wat jong aan, dit deel speelt zich namelijk vijf jaar (op en neer naar Kryptonite is zelfs voor Superman geen doen blijkbaar) na Superman II af. Het budget van $260 miljoen (het grootste filmbudget ooit) toont zich verder ook niet in de special effects of een ander aspect van de film en zo valt de terugkeer van Superman eigenlijk wat tegen. Twee dingen die wel goed zitten: Kevin Spacey als Lex Luthor die als enige comfortabel in zijn rol lijkt en het feit dat de eerdere delen in hun waarde worden gelaten. Dat is niet genoeg voor een $260 miljoen budget, niet genoeg voor een nieuwe Superman in bijna 30 jaar tijd en gewoon niet genoeg voor een degelijke film. Superman valt tegen en mag nu voor eeuwig in de kast blijven.

Eindscore: 6

Superman Returns