Regie: Paul Greengrass
Cast: Matt Damon, Julia Stiles

Na Identity en Supremacy zijn we al weer bij The Bourne Ultimatum aanbeland, de derde film naar de gelijknamige boekenreeks van Robert Ludlum. Jason Bourne (Matt Damon) heeft te kampen met flashbacks naar de moorden die hij ooit in opdracht pleegde, in dit deel wil hij uitzoeken wie hij precies heeft vermoord. The Company zit uiteraard ook niet stil en probeert Bourne uit te schakelen, met een geheel nieuwe huurmoordenaar.

Zoals je kon verwachten gaat dit samen met een adrenaline stoot, heftige achtervolgingen (shaky cam incluis!) en allerlei bizarre complotten. Overal hangen camera’s, de CIA kijkt met alles mee. Die man op de hoek van de straat? CIA. Dat kind in het park? CIA. Dat gaatje in de hoek van je hotelkamer? CIA camera en microfoon. De film houd je continu op het puntje van het stoel. Tuurlijk zijn er her en der gaten in het plot en loopt het verhaal niet synchroon aan dat van de boeken, maar Greengrass levert wederom een waardig Bourne-deel op. Dat is de essentie.

Hoewel er vrij veel flashbacks plaats vinden naar huurmoorden die we niet zagen in de vorige delen, blijft de film wel zijn tempo behouden. Jason heeft continu mensen achter zich aan en moet ondertussen zelf ook nog eens een slag terug slaan om bij zijn eigen verleden te komen. Er is geen moment van rust en dat is natuurlijk de bedoeling van dit alles. Laten we wel hopen dat dit het laatste deel is, Bourne (en zijn fans) kunnen een vierde deel echt niet aan. Ofwel: dit was genoeg adrenaline voor een filmreeks.

Eindscore: 8,5