Regie: Christopher Nolan
Cast: Christian Bale, Tom Hardy e.a.

In 2005 begon regisseur Christopher Nolan van vooraf aan: in Batman Begins zagen we hoe Bruce Wayne (Christian Bale) aan zijn krachten en inspiratie kwam om Batman te worden. Toen redde hij Gotham City van de ondergang om het in 2008’s The Dark Knight op te nemen tegen zijn meest bekende tegenpool: de Joker (wijle Heath Ledger). Nu is er een nieuwe vijand en krijgt Batman nog eenmaal de kans om in een episch slot boven en alles en iedereen uit te stijgen in The Dark Knight Rises.

Naast superheld én acteur Christian Bale schitteren ook Morgan Freeman als de ‘eigenaar’ van Wayne Corp. en Michael Caine als de trouwe butler Alfred Pennyworth in de opvolger van Batman Begins uit 2005. Schitteren is een groot woord, ik vind Christian Bale een goede Batman, maar is hij zo goed in deze film als sommigen zeggen? Ik vind van niet, Heath Ledger speelt hem er inderdaad uit. Ik heb niet met een stopwatch naar de film gekeken, maar volgens mij zien we sowieso veel meer van de Joker dan Batman. Of misschien komt dat gewoon door de overweldigende klasse van diezelfde Joker?

Er zijn nog wel wat hiaten hoor. Zo lijkt het verhaal na anderhalf uur over en uit, maar door alle materie en de ontwikkeling van de personages gaat het dan nog een uur door. Nog iets: het liefje van Batman – niet Katie Holmes zoals in Batman Begins, maar Maggie Gyllenhaal – was ronduit slecht, een totaal gebrek aan chemie. Toch, en nu komt het, is The Dark Knight een hele goede film. Keiharde actie, spanning, achtervolgingen, een sinistere vijand, onvoorspelbare plotwendingen en total coolness (Batman is stoerder dan ooit, net als zijn Batmobile en Batpod). Ik wilde eigenlijk (oneerlijk) kritisch zijn en de film zo weghouden van de ultieme score, maar ik geef The Dark Knight een score die je voor de film met de beste acteerprestatie van dit jaar, mag verwachten.

Eindscore: 10

Waren we bijna vergeten dat Heath Ledger vlak na het afronden van de opnames overleed, hé? Ja, dat komt inderdaad door zijn prestatie. Zijn laatste was zijn beste. Als er iemand dit jaar een Oscar verdient…

The Dark Knight