De recensie van Slumdog Millionaire

Donderdag 22 Januari 2009 | 14:59 uur
Slumdog Millionaire

Regie: Danny Boyle
Cast: Dev Patel, Anil Kapoor e.a.
Kijkwijzer: 12, geweld, drugs- en/of alcoholmisbruik, grof taalgebruik

De 18-jarige Jamal Malik heeft zijn hele leven in de straten van Mumbai, India doorgebracht als hij bij toeval een plek verovert in de Hindi versie van 'Who Wants To Be A Millionaire?'. Door ervaringen uit zijn leven op straat kan Jamal veel vragen beantwoorden, maar als hij de voorlaatste vraag bereikt zit de opnamedag er op en arresteert de politie hem op verdenking van vals spel.

De kracht van Slumdog Millionaire ligt niet zo zeer bij de televisie show, maar te meer bij de flashbacks van Jamal's jeugd. Als kleine jongen worden hij, zijn broer en vriendinnetje namelijk meegenomen van de vuilnisbelt door een soort pooier. Deze ouderloze kindjes (slumdogs) zijn een makkelijk slachtoffer, maar gelukkig heeft het drietal op tijd in de gaten dat er verschrikkelijke dingen gebeuren met de verzamelde kinderen. Jamal ontsnapt, maar zijn verleden (en de pooier) blijven hem achtervolgen, net als de gedachte aan zijn vriendinnetje Latika die hij uit het oog verliest. De gebeurtenissen vormen telkens de sleutel tot het antwoord op een vraag. Niemand kan het geloven dat dit weeskind zoveel weet. Als de laatste vraag - voor 20 miljoen roepie (294 duizend euro) - beantwoord moet worden krijgt de politie, en de miljoenen kijkers antwoord op de vraag wat Jamal bij de spelshow doet.

Niet gebaseerd op een echt verhaal, de film brengt een bijna magisch plot verweven met een willekeurig kind uit de Indische sloppen. Slumdog Millionaire laat het vieze, lugubere India zien en weet middels de personages, actie en de romantiek ook te ontroeren. Een pracht van een film die nu al dingt naar de titel 'beste film van 2009'. De film won al vier Golden Globes (o.a. Beste Film - Drama en Beste Regisseur) dus houdt deze ook in de gaten bij de Oscars.

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Dit artikel is meer dan een jaar oud, los de onderstaande som op om te reageren.