Regie: Kevin Smith
Cast: Seth Rogen, Elizabeth Banks e.a.
Kijkwijzer: 12, seks, grof taalgebruik

Sinds 2007 is er een ware stroom aan films met Seth Rogen en vaak een vast groepje andere hele grappige gasten. We zagen o.a. Superbad, Knocked Up en Pineapple Express (die zag niemand, want is een gevalletje ‘rechtstreeks naar DVD’!). De knuffelbare acteur doet het dit keer met regisseur Kevin Smith (ook al zo’n held), de sexy Elizabeth Banks en ze gaan een pornofilm maken!

Zack (Rogen) en Miri (Banks) zijn al sinds de middelbare school beste vrienden, maar die relatie is niet tot meer dan vriendschap uitgegroeid. Als zowel de elektriciteit als het water worden afgesloten omdat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen zijn ze echter op elkaar aangewezen: Zack komt daarom op het geweldige (jaja) plan om zelf een pornofilm te maken. Ze brengen wat vrienden samen, lenen geld voor een camera en huren enkele andere acteurs in. In dit team zien we o.a. Jason Mewes (Jay van Jay & Silent Bob) en de hilarische Craig Robinson (Pineapple Express, The Office).

Nee, de samenwerking tussen Rogen en Smith maakt het niet tot de beste film van één van beide. Dat komt vooral door de gedwongen emotionele/serieuze scènes die niet goed uit de verf komen. Het is weer net even te geforceerd en onderbreekt de humor, het past gewoon niet helemaal goed. Toch is Zack and Miri Make a Porno zeker een hele vermakelijke film. Het is platte Superbad-achtige humor (dus minder sterk dan Knocked Up) zoals we dat wel kennen van Smith, met een heel oprechte Rogen en Banks in de hoofdrol. De chemie tussen die twee zit helemaal goed al steelt Craig Robinson als ‘producer’ van de pornofilm de show met zijn droge opmerkingen. Toch weer een must-see voor de fans van Rogen en/of Smith.

Eindscore: 7,5