Regie: Zack Snyder
Cast: Malin Akerman, Jackie Earle Haley e.a.

In een alternatief 1985 is de Koude Oorlog veel nadrukkelijker aanwezig en zijn gekostumeerde superhelden onderdeel van het dagelijks leven. Als een voormalig lid van de Watchmen vermoord wordt gaat Walter Kovacs (superhelden naam: Rorschach) er op uit om het team bij elkaar te krijgen en uit te vinden wie er achter de moord zit.

Het is het alternatieve Amerika van de 12 delen Watchmen die in 1986 en 1987 werden uitgegeven door DC Comics. In de inleiding heb ik tweemaal de term ‘superhelden’ term gebruikt, maar belangrijk om op te merken is dat er van de Watchmen slechts één personage ook echt krachten bezit (Dr. Manhattan). De overige leden zijn allen gewone stervelingen hoewel regisseur Zack Snyder (300) hen wel lenig en sterk heeft gemaakt.

Hiermee komen we gelijk bij de reden waarom Watchmen destijds uitgroeide tot een revolutie binnen de stripverhalen wereld. Schrijver Alan Moore (tevens auteur van V For Vendetta) – die absoluut niet mee wilde werken aan de verfilming van zijn werk – creëerde een team personages, plaatste hen in een op werkelijkheid gebaseerde wereld en week daar mee af van superhelden standaard. Dat zien we ook terug in de film, al is het in mindere mate. De personages hebben allemaal een andere, heel intrigerende kijk op de wereld, maar krijgen van de regisseur niet allemaal even veel tijd om dat uit te diepen. Zeker een reden om daar de comics (tegenwoordig als bundel verkrijgbaar) voor te lezen dus.

Toch is het een geweldige prestatie van Snyder en de zijne om het complexe verhaal van de comics in 2 uur en 40 minuten te gieten. Er is wel een hele discussie over ontstaan of dit te kort is voor bioscoopbezoekers die het originele verhaal niet kennen, maar zelf had ik daar totaal geen last van. Ik ging zonder verwachtingen naar deze film toe, maar pakte de verhaallijn snel op. Wel snakte ik na afloop naar de comics, gewoon om het complete ‘plaatje’ te krijgen. Watchmen bevat namelijk heel veel achterliggende boodschappen die de kijker de eerste keer vast niet allemaal oppikt.

Mensen die komen voor actie zoals we kennen uit de Spider-Man films en het almachtige The Dark Knight zullen trouwens ook worden teleurgesteld. Dit is dan ook de reden dat flink wat media (zie bijv. Metacritic.com) de film negatief beoordelen. Tezamen met het feit dat Snyder een exacte kopie van de comics zou hebben gemaakt, zonder daar iets aan toe te voegen. Ik ga zo ver niet omdat ik de spanning, de boodschap en de algehele coolness wel waardeer.