Regie: McG
Cast: Christian Bale, Sam Worthington e.a.

In het jaar 2018 is het merendeel van de mensheid uitgeroeid door Skynet. Judgement Day was, zoals een T-850 ons in de derde film al beloofde, onvermijdbaar. Gelukkig voor ons is daar John Connor (Christian Bale) met z’n mannen om die verdomde machines eens goed dwars te zitten in wat al weer de vierde film in de serie is.

De berichten vooraf waren niet al te positief. Critici nemen de regisseur niet serieus (vanwege zijn naam), een vierde deel zou teveel van het goede zijn, anderen vonden de film te luid. Ik vind Terminator Salvation fucking geweldig. We bevinden ons als kijker in de toekomst waar we drie delen lang lekker mee zijn gemaakt. Skynet is een stuk krachtiger geworden, heeft nieuwe Terminators ontworpen en wil de mensheid nu op een slinkse wijze uitroeien. Het verzet heeft na Judgement Day ook niet stil gezeten, opereert nu vanuit eigen bunkers en valt zelfs gecoördineerd aan met vliegtuigen. De futuristische oorlog die drie delen lang gestopt moest worden is toch werkelijkheid geworden en is grimmiger en tegelijkertijd stoerder dan we dachten.

Een quote: “Actie, achtervolgingen, motoren, bulldozers, helikopters en gevechtsvliegtuigen, robots en ouderwets handgemeen.” Niets daarvan is gelogen. Ik wil zelfs een onderzeeër en Transformer-achtige Terminators (begrijp jij het nog?) toevoegen. Wel is al dit positieve zo nu en dan onderbroken door wat clichématig, geforceerde romantiek. Het verhaal sluit daarentegen goed aan op de voorgangers voor zover dat mogelijk is met een tijdreizende verhaallijn. Deel twee zal altijd wel de krachtigste aflevering Terminator blijven; ik vind Salvation een leukere film dan T3: Rise of the Machines dat een échte popcorn film was. In 2005 gaf ik die film een veel te aardige 8, dat doe ik weer in de wetenschap dat het nu wél verdiend is.

Eindscore 8