Regie: James Cameron
Cast: Sam Worthington, Zoe Saldana, Michelle Rodriguez e.a.

145 jaar in de toekomst is een militaire aannemer er op uit om een bepaald materiaal uit de grond van de planeet Pandora te halen: net als olie is het ontzettend veel geld waard. Eén probleem: Pandora is bewoont door de Na’vi, een blauw volk dat leeft in de jungle op die planeet. Aan ex-marinier Jake Sully (Worthington) om dat zaakje op te lossen.

Samen met enkele wetenschappers moet Sully onderzoeken of de mensheid in samenspraak met de Na’vi naar het materiaal kunnen gaan boren. Sully zelf heeft z’n beide onderbenen verloren in een andere oorlog, maar door speciale machines kunnen de wetenschappers zich het 3-meter lange én blauwe lichaam van genetisch gecreëerde Na’vi – de ‘avatars’ – aanmeten. Om controle over z’n nieuwe lichaam te krijgen helpt Neytiri – de dochter van een Na’vi stamhoofd – hem een handje. Al gauw raken de twee verliefd en moet Sully kiezen tussen z’n nieuwe bestaan als Na’vi en het werk als huurling-marinier voor de mensen.

Inderdaad, critici hebben gelijk als ze zeggen dat het verhaal van Avatar flinterdun is. De verloop van het verhaal kennen we allemaal wel en krijgt zeker geen prijs voor de originaliteit. Cameron – bekend van Titanic en het zo meesterlijke Terminator – stelt daar wel wat tegenover. De kleurrijke jungle van Pandora is namelijk een door Cameron bedachte wereld: flora en fauna zijn uniek, Lord of the Rings-achtig. De wereld leeft bovendien: insecten kruipen door het beeld, gras licht op als er voeten op neer komen. Dit is simpelweg de mooiste CGI film vandaag de dag.

Acteerprestaties? Meer dan de helft van deze film is door de computer gegenereerd, maar toch komen ook de blauwe Na’vi overtuigend over. Niet voor niets zijn belangrijke personages als Neytiri vorm gegeven door echte mensen, door de toepassing van motion-capture technologieën (ook in het gezicht!) zijn de bewegingen van van de cast aan de ‘poppetjes’ verbonden. Actrice Zoe Saldana is dan een onherkenbare, blauwe prinses, maar ze heeft wel menselijke uitdrukkingen.

Avatar is feitelijk gewoon een verbluffende film. Zeker in IMAX 3D spat de wereld van James Cameron van het scherm. Must see, ook voor mensen die normaal geen science fiction films bezoeken.