De recensie van Inception

Zondag 25 Juli 2010 | 23:02 uur
Inception

Regie: Christopher Nolan
Cast: Leonardo DiCaprio, Ellen Page e.a.
Kijkwijzer: 12, geweld, eng

Dom Cobb (DiCaprio) is een dief. Niet zozeer van spullen, maar van geheimen uit de diepste krochten van het (onder)bewustzijn. Als mensen in Inception dromen ziet Cobb zijn kans schoon om in een 'tweede universum' het brein binnen te dringen en daar de informatie te halen die hij nodig heeft voor zijn machtige opdrachtgevers. Samen met 'droom architect' Ariadne (Page), zijn assistent Arthur (Joseph Gordon-Levitt) en enkele andere teamleden moet hij voor zijn laatste klus niet alleen geheimen ontfutselen, maar ook een idee achterlaten bij zijn slachtoffer.

Als je halverwege deze toch al korte inleiding bent afgehaakt kan ik dat best begrijpen. Toch is de matige uitleg van het verhaal geen reden om dit spektakel van de maker van The Dark Knight - slechts de aller beste film van 2008 - over te slaan. Dom Cobb neemt ons mee in een ingewikkelde wereld waarin dromen een alternatieve realiteit zijn die kan botsen met andere dromen, het onderbewustzijn en de realiteit. Laag op laag, diep, dieper, diepst.

Nu we dat uit de weg hebben: er zijn een aantal zaken die ontzettend goed gaan in deze film. Hoewel de verhaallijn ingewikkeld is (veel lagen, veel materie) leggen de personages alles duidelijk uit en trekken ze continu en heel slim een lijntje naar hoe dromen in het echt werken. De personages die met geen enkele uitzondering zo goed mogelijk zijn vervult door DiCaprio, maar ook Ken Watanabe (The Last Samurai) en Marion Cotillard (Public Enemies). Ze spelen intense rollen en er zijn extra complimenten voor Ellen Page - die een onverwacht volwassen rol goed speelt zonder 'het leuke van Ellen Page' te verliezen - en Joseph Gordon-Levitt die na 3rd Rock from the Sun en (500) Days of Summer bewijst zijn mannetje te staan en vertolkt een actievolle rol.

Na een korte, maar krachtige introductie dompelt de kijker zich onder in een wereld waarin realiteit continu plaatsmaakt voor dromen, en dromen in dromen. Dit alles om het slachtoffer er van te overtuigen echt te dromen zodat deze zich op z'n gemak voelt en zo de droom invult met geheimen. Opgezweept door een ongelooflijk intense soundtrack en met een nodige dosis actie.

Aan de andere kant betichten veel critici de regisseur van grootheidswaanzin; met een onbegrijpelijke verhaallijn (veel zijstraatjes), vrij weinig sterke dialogen en weinig begrip voor natuurkunde zou je ze bijna gelijk geven. Toch is Inception niet alleen op het eerste oog mooi en indrukwekkend: de verhaallijn klopt en hoewel redelijk sci-fi, wél toegankelijk. De enige mensen die deze film negatief beoordelen begrijpen het verhaal niet. The New York Observer bevestigd die theorie simpelweg met de kop 'Can Someone Please Explain Inception to Me?'.

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Dit artikel is meer dan een jaar oud, los de onderstaande som op om te reageren.