Regie: Teddy Cherim en Kees van Nieuwkerk
Cast: Achmed Akkabi, Géza Weisz, Manuel Broekman e.a.
Kijkwijzer: 12, geweld, seks, discriminatie, drugs- en/of alcoholmisbruik, grof taalgebruik

Dennis (Akkabi) is een Marokkaanse plattelandsjongen als hij besluit naar Amsterdam te verhuizen om daar te gaan studeren. Hij laadt een kleine traktor met aanhanger vol met zijn spullen en gaat op pad. Dennis ontmoet de knappe Sanne (Sallie Harmsen) en hoort dat er binnenkort een populair feest zal plaatsvinden, het lijkt hem een goede manier om mensen te leren kennen en het eerste sterke verhaal is begonnen.

De ‘andere’ sterke verhalen zijn eigenlijk minder belangrijk, maar allemaal verbonden met de naïeve goedzak Dennis. Zo ontmoet hij twee buurjongens in het containercomplex waar hij woont die ook wel naar het feest willen en de twee vrienden van Sanne die het feest organiseren (Weisz en Broekman). Die laatste hebben nog een act nodig voor het feest en krijgen Dennis zo ver om een pinguïn uit Artis te stelen.

Het leuke van Sterke Verhalen is dat het een pretentieloze film is van jonge acteurs (beide nog bezig met afstuderen aan de Londense filmacademie) en dit hele project gemaakt is op en door vriendschap. Zonder enige vorm van subsidie heeft het regisseursduo alle vrienden zover gekregen om samen een film te maken. Vervolgens bleken pro’s als Pierre Bokma, Halina Reijn en Youp van ’t Hek ook nog eens bereidt om gastrolletjes op zich te nemen. Het verhaal is erg origineel en niet alle acteurs zetten een feilloze rol neer (Akkabi, Weisz en Broekman gelukkig wel), maar Sterke Verhalen is wel een echte feel-good jongerenfilm geworden. Missie geslaagd. Extra punten voor de soundtrack.

Ome Omar – Sterke Verhalen