Regie: Sylvester Stallone
Cast: Sylvester Stallone, Jason Statham e.a.

Sylvester Stallone bracht na zijn 60ste levensjaar eerst bokser Rocky Balboa (2006) terug, daarna Rambo (2008) en nu is het tijd voor een soort ultiem afscheidsfeest. Met de wetenschap dat hij beroemd is geworden door zijn ruige uiterlijk en slechte spraak schakelde hij al zijn oude vrienden en een aantal nieuwe actiehelden in voor een belachlijke B-film. Die goed is.

Stallone is een huurling en hij wordt door de CIA ingehuurd om een dictator van het Caribische eilandje Vilane (in het Engels is villain het woord voor vijand, dus tsja) een bezoekje te brengen. Samen met Jason Statham en Jet Li als de nieuwe generatie actiehelden, Randy Couture en Dolph Lundgren gaat hij op pad. De boef? Een overgelopen CIA-agent vormgegeven door de perfecte filmboef Eric Roberts. Mickey Rourke (net als Stallone een wederopstanding an sich) maakt de belachelijkheid compleet.

Stallone weet een perfect jaren 80 gevoel op de wekken. Hij hangt nostalgisch aan de zijkant van een vliegtuig, er zijn uitsluitend slechte conversaties die alleen dienen om naar een volgende actiescène toe te gaan én die actie is zo echt als maar mogelijk is. Geen CGI, gewoon ouderwets ledematen breken (Stallone verloor tijdens de opnames enkele tanden en brak zijn nek), veel messenwerk en stuntmannen als het er echt op aankomt. Op de één of andere manier werkt het want The Expendables is leuk. Een kort cameo optreden van Bruce Willis (47) en mijn jeugdheld Arnold Schwarzenegger (63) maakt het – hoe nietszeggend dan ook – af.

Eindscore: 7,5

Eerder grapte ik dat alleen Steven Seagal ontbreekt in deze film, maar dat heeft een reden. Niet omdat hij te druk was met Machete, maar vanwege een ruzie met producer Avi Lerner over een aantal eerdere projecten. Hij wees Stallone daarom af. Wesley Snipes (mag vanwege zijn belastingproblemen Amerika niet verlaten) en Jean-Claude van Damme (wilde een belangrijkere rol) lieten ook verstek gaan.

Aan het begin en eind van de film zitten een paar korte scenes waarin de bende op motoren rijdt. Als enige zit Jason Statham op een sportmotor en wel de Ducati Desmosedici RR waarvan er wereldwijd slechts 1500 zijn gemaakt. Om ‘m nog net iets stoerder te maken heeft hij het Expendables logo op de zijkant staan.