Regie: Banksy
Cast: Shepard Fairey, Banksy e.a.
Kijkwijzer: 16, geweld, angst

Nadat ik de trailer van Exit Through The Gift Shop plaatste werd ik er middels Twitter op gewezen dat de hele mockumentary gaat over de vercommercialisering van Banksy en de (moderne) kunstwereld in z’n geheel. Maak kennis met de ongewassen Fransoos Thierry Guetta: in 2002 verkocht hij in Los Angeles kleding met fabrieksfoutjes voor de prijs van designerkleding, in 2008 had hij zijn eigen exhibitie en verkocht hij voor duizenden dollars aan ‘kunst’.

Hoewel dit ‘de Banksy film’ zou moeten zijn draait het verhaal vooral om Guetta’s transformatie tot kunstenaar. De Britse graffiti artiest is wel in beeld (zij het altijd met een bedekt gezicht) en komt veelvuldig aan het woord, maar omdat Guetta de hele dag door alles filmt, gaat het over hem. In de eerste helft volgt hij o.a. de inmiddels legendarische Shepard Fairey en andere straatartiesten, maar gaat na aanmoediging van Banksy, zelf ook aan de slag.

Inmiddels is er door deze film een soort mythe rond Guetta’s persoon en zijn pseudoniem Mr. Brainwash ontstaan. Zoals in de film blijkt: eigenlijk al zijn werk is gekopieerd (van Andy Warhol) en de meeste mensen zijn het er over eens (ook Shepard en Banksy zelf) dat het lelijke inhoudsloze meuk is. Toch ontwierp hij na zijn succesvolle show ‘Live is Beautiful’, in 2009 de voorkant van Madonna’s album Celebration en cureerde hij begin 2010 weer een eigen show in New York.

Persoonlijk voelde de film – die heel onvoorspelbaar en losbandig overkomt, maar waarvan de regisseur nooit de controle kwijt is – als één grote aanklacht aan de moderne kunstwereld. De met diamanten belegde schedel van Damien Hirst is kunst omdat er miljoenen voor zijn betaald. Fairey en Banksy vinden hun eigen werk niet heel indrukwekkend, maar accepteren de opgelegde cult-status van ‘de kunstwereld’. Het geld is zeker leuk, maar ze zien de eenvoud van hun eigen werk. Guetta gaat daar nog iets verder in door bijvoorbeeld het portret van Marilyn Monroe dat zo vaak door Warhol werd gebruikt te besprenkelen met wat verf om het vervolgens op zijn eigen expositie op te hangen.

De mannen van Sparrow Songs laat overigens in duidelijke taal weten waarom Guetta een echt persoon zou zijn: “(…) I know that Thierry Guetta is real because I spent weeks and weeks wishing he weren’t.”

Exit Through The Gift Shop