Regie: Steven Soderbergh
Cast: Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law e.a.
Kijkwijzer: 12, angst

“Is there any way someone could weaponize the bird flu? Is that what we’re looking at?”, vraagt een generaal. “Someone doesn’t have to weaponize the bird flu,” reageert het hoofd van het Amerikaanse instituut voor Volksgezondheid. “The birds are doing that.” Het is het meest spannende moment uit Contagion, terwijl de hele film niet over de vogelpest gaat.

Ondanks SARS, H1N1 (griepvirus) en H5N1 (vogelpest) in recente jaren heb ik persoonlijk weinig ervaring met een pandemie, maar ik gok dat Contagion een realistische weergave is. Nadat een Amerikaanse terugkomt van een zakenreis in Hong Kong en zijzelf en haar zoontje binnen enkele dagen dood zijn gaan steeds meer instanties het nieuws van een nieuw virus oppikken. Mensen die al besmet zijn moeten worden gevonden en in quarentaine geplaatst, maar er moet ook snel een vaccine worden gevonden.

De film volgt enkele wetenschappers (naast Fishburne ook Gwyneth Paltrow, Kate Winslet en Marion Cotillard) die via allerlei wegen op zoek zijn naar de oorzaak en een oplossing. Een boeiende andere invalshoek komt via een blogger (Jude Law) die inspeelt op de actualiteiten en mensen voorlichting geeft en hen wil overtuigen geen gebruik te maken van de overheidsvaccins.

Een hele hoop personages en dus verhaal, maar echt spannend of intellectueel uitdagend is de film niet. Behalve de invloed van de blogger en enkele commentaren over de rol van de media (en online media) mag de kijker de rest invullen zoals hij dat ook doet als hij in een krant leest over een nieuw virus…