Regie: Joss Whedon
Cast: Robert Downey Jr., Scarlett Johansson e.a.
Kijkwijzer: 12, geweld

Na Iron Man (2008), The Incredible Hulk (2008), Iron Man 2 (2010), Thor (2011) en Captain America (2011) is de opbouw naar The Avengers compleet. Het gemiddelde eindcijfer op basis van mijn recensies is een 6,8 omdat de meeste personages net niet leuk genoeg waren om een hele eigen film te dragen. Alle vijf waren niet slecht, maar er bleef een gevoel achter dat het toffer had kunnen zijn. Nu gaan ze samen de strijd met het kwaad aan en dát pakt wel goed uit.

Het had heel makkelijk uit kunnen lopen op een onoverzichtelijke film waarin teveel personages en verhaallijnen met elkaar in de knoop komen. Vergeet niet dat elk personage een hele andere achtergrond heeft (Thor is een halfgod uit een ander universum, Captain America een soldaat uit de Tweede Wereldoorlog, om maar iets te noemen) en de samenstelling van The Avengers per stripreeks verschilt. In die valkuil is de regisseur niet gevallen. Er is gekozen om een spektakel à la Transformers te maken met een dosis gezonde humor en weinig geleuter.

Het werkt. Voor elk personage is genoeg tijd genomen en hoewel we niet zozeer nieuwe dingen zien (de eerdere films bevatten al de nodige actie en extravagante situaties) blijft het wel boeien. Met name Robert Downey Jr. als Iron Man en Mark Ruffalo als The Hulk vallen in positieve zin op en aartsvijand Loki (de geadopteerde broer van Thor, hiervoor moet je echt diens film zien) komt geweldig kwaadaardig over.

Het enige noemenswaardige minpunt zijn de 3D effecten die pas achteraf zijn toegevoegd, het is namelijk vrijwel nergens zichtbaar. Desondanks ga ik het gemiddelde opkrikken, The Avengers is een prettige film voor iedereen die superhelden kan waarderen.