De recensie van The Dark Knight Rises

Zaterdag 21 Juli 2012 | 20:50 uur
De recensie van The Dark Knight Rises

Regie: Christopher Nolan
Cast: Christian Bale, Tom Hardy e.a.

In 2005 begon regisseur Christopher Nolan van vooraf aan: in Batman Begins zagen we hoe Bruce Wayne (Christian Bale) aan zijn krachten en inspiratie kwam om Batman te worden. Toen redde hij Gotham City van de ondergang om het in 2008's The Dark Knight op te nemen tegen zijn meest bekende tegenpool: de Joker (wijle Heath Ledger). Nu is er een nieuwe vijand en krijgt Batman nog eenmaal de kans om in een episch slot boven en alles en iedereen uit te stijgen in The Dark Knight Rises.

Alle het sinistere dat de Joker belichaamde is nu compleet over de verhaallijn heen komen te liggen: Bruce Wayne is ouder en lichamelijk minder krachtig, in een emotionele put terecht gekomen na de dood van zijn liefje. Het gaat beter met Gotham, maar er ligt altijd gevaar op de loer. De vijand heet ditmaal Bane, een Russische oervent met een permanente, stalen mondkap die hem helpt helse pijnen te weerstaan. Uit de strips werd dit matte personage bekend omdat hij als een van de weinige vijanden Batman letterlijk lichamelijk brak, in de film is dat niet anders.

Het is The Dark Knight in groteske en bombastische (mede door de muziek van Hans Zimmer) scènes, maar met een verhaal vergelijkbaar met dat van Begins. Dat laatste is niet positief; waar Ledger The Dark Knight tot een nieuw en boeiend plan kon tillen hebben Bane, Catwoman (Anne Hathaway) en Joseph Gordon-Levitt als jonge agent die kracht niet. Het verhaal mist de vonk van de voorganger waardoor het middenstuk langdradig aanvoelt. Het is een grimmige aanloop met enkele onduidelijke wendingen naar een actie gevuld, knetterend einde.

Het is daarmee nog zeker wel een waardig einde van de trilogie, er is veel actie, afwisseling in personages én emotie. De relatie tussen Wayne en butler Alfred (Michael Caine) komt prachtig uit de verf. Het is Batman op zijn laatste krachten, maar hij stijgt boven de slijtage uit.

Het fictieve personage Dr. Leonid Pavel - uit de online campagne voorafgaande aan de film - speelt voor het achtergrondverhaal van schurk Bane een belangrijke rol. Hij is de kernfysicus die Bane's kernwapen moet activeren.

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Dit artikel is meer dan een jaar oud, los de onderstaande som op om te reageren.