Regie: Tony Gilroy
Cast: Jeremy Renner e.a.

In 2007 was ik bereid The Bourne Ultimatum een 8,5 te geven. Een prima eind aan de film-trilogie gebaseerd op de boeken van Robert Ludlum. De complotten en intriges rond hoofdpersoon Jason Bourne (Matt Damon) zorgde voor een verhaaltechnisch slimmere James Bond met stevige actie. Hoewel daar geen voedingsbodem voor leek is er nu The Bourne Legacy, een vierde deel met Jeremy Renner als nieuwe ‘Bourne’.

Eric van Lustbader schreef na Ludlum’s trilogie namelijk 7 vervolgen: Legacy, Betrayel,
Sanction, Deception, Objective, Dominion en Imperative. Laten we voor toekomstige generaties hopen dat dit niet stuk voor stuk films worden, want de koek leek op en dat is ‘ie ook. Al hoewel, misschien is dit het begin van weer iets moois?

Nu dat Bourne ondergedoken is besluit de CIA een deel van haar programma’s met genetisch verbeterde geheim agenten af te blazen, op te ruimen. Aaron Cross (Renner) is zo’n agent en hij besluit dat het belangrijk is om er achter te komen waar de medicijnen die hij gebruikt om zijn zintuigen aan te scherpen vandaan komen.

Een wilde shaky cam race volgt zoals bekend, maar het komt niet lekker uit de verf. Renner kan de kar trekken, maar personages en situaties in zijn nabijheid zijn te één dimensionaal. Het verhaal een onduidelijke mix van intriges, hints naar Bourne en een abrupt einde. Wat ik vooral heb gemist is de keiharde actie. Er is simpelweg te weinig hand-to-hand combat en geen spectaculaire beschietingen. Een achtervolging op de motor voelt als een verplicht nummertje. De film voelt als een lange introductie van de nieuwe hoofdpersoon en we moeten hopen dat hij er in een opvolger vol tegenaan moet, dat ‘ie nog een echte uitdaging krijgt…

Eindscore: 7